Addig pedig is fontos kérdés egyébként, hogy egy MI által elkövetett hiba, jogsértés esetén ki lesz a felelős - erről a témáról ebben az anyagban írtunk.
Mi a különbség az MI és az emberi értelem között?
A Gartner területi vezetője ugyanakkor
nem lát közvetlen, vagy a következő néhány évben formálódó veszélyt
ebben a tekintetben.
Hasonlata szerint a mai legfejlettebb mesterséges intelligenciák körülbelül egy egyéves, éppen járni tanuló kisgyermek szintjén vannak - már ha az emberi agy képességeihez akarjuk feltétlenül hasonlítani „őket”.
Ennél is plasztikusabb, kifejezőbb volt az a hasonlat, amikor
az emberi tudást egy felgyulladó villanykörtéhez, míg a mai mesterséges intelligenciák tudatának fényét inkább egy lézersugárhoz
hasonlította előadásában a szakértő.
A lézersugár ugyanis természetesen sokkal fényesebb, mint egy villanykörte, viszont egy adott sötét helyiséget egészében, összefüggéseiben csak az „értelem fénye”, mint egy villanykörte képes megvilágítani.
Ezzel szemben a lézerfény csupán egyetlen apró pontot képes a sötétben megvilágítani, azt azonban jóval nagyobb intenzitással, pontossággal. Mint mondta, éppen ilyenek a jelenlegi mesterséges intelligencia rendszerek is.
Sokkal sokkal
pontosabbak és megbízhatóbbak tehát a gépek, mint a sokkalta kreatívabb, de hibákra, sok esetben - szinte tudatalatti - szubjektív értékítéletekre, döntésekre jóval inkább hajlamos emberi tudat.
Az MI pontossága viszont, ahogyan a lézersugár példája mutatja, nagyon-nagyon fókuszált, egyúttal tehát a valóság összetettségének csak egy-egy apró szeletét képes megvilágítani. Azt azonban tűélesen.
Az MI a gyakorlatban – az önvezető autók fejlődése, és korlátaik
A legkiválóbb példa az MI alkalmazására az önvezető autó. Egy önvezető autó is tud hibázni mondjuk egy gyalogos felismerése során, viszont egy fáradt, álmos vezetővel szemben, aki vezetés közben esetleg telefonon beszél vagy mondjuk az utasával beszélget, az MI matematikai, statisztikai értelemben sokkal nagyobb valószínűséggel észre fogja venni a hirtelen elé ugró gyalogost, mint az iménti nehezítettségekkel terhelt humán sofőr.
Egy önvezető jármű ugyanakkor ma még lényegében
teljesen alkalmatlan arra, hogy olyan összetett következtetéseket vonjon le a forgalom alakulásáról, ami már egy nem túl gyakorlott sofőrnek is könnyen megy.
Ilyen például az, hogy az autóvezetés elsajátítása során hosszú ideig trenírozzuk magunkat arra, hogy figyeljünk, amikor egy kocsisorban három autóval előttünk felvillan egy féklámpa. Mi, emberek ilyenkor már számítunk arra, hogy a közvetlenül előttünk haladó is fékezni fog.